Do rozprzestrzeniania reklamy wirusowej posłużyć może wiele kanałów i narzędzi, jakie oferuje Internet. Viral marketing może rozprzestrzeniać przekaz za pomocą najróżniejszych gadżetów, czyli takich jak rozśmieszające załączniki, wygaszacze do ekranu, tapety na pulpit, a także filmików, gier interaktywnych, kartek wirtualnych, kanałów dyskusyjnych oraz za pomocą polecania wiadomości i artykułów.

Podstawą reklamy wirusowej jest atrakcyjna dla internauty treść. Jeśli przykujemy uwagę użytkownika sieci na kilka minut lub zapewnimy mu chwilową rozrywkę możemy liczyć na to, że nasza reklama zostanie przesłana dalej. Zaciekaw go lub rozśmiesz, zrób wszystko, aby Internauci chcieli rozmawiać o gadżecie, który przygotowałeś. Zasada, która charakteryzuje viral marketing brzmi: im mniejszy budżet na kampanię tym bardziej atrakcyjna i łatwa do zapamiętania powinna być treść.

 Skuteczny viral marketing powinien w subtelny sposób łączyć funkcję rozrywkową z reklamą firmy. Najlepiej jeśli nasz produkt lub usługę da się umieścić w jakimś interesującym dla internauty kontekście. Jeśli jest to trudne zadbajmy o to, aby w gadżecie znalazło się logo firmy, najlepiej razem z adresem internetowym strony.

Praktyczny sposób dystrybucji kampanii to istotna rzecz jeśli chodzi o viral marketing. Tworząc materiał reklamowy musimy wziąć pod uwagę wielkość pliku i jego format. Należy również wziąć pod uwagę, czy gadżet będzie rozprzestrzeniał się w formie załącznika, czy będzie pobierany z serwera.

Przed rozpoczęciem kampanii przetestuj swój gadżet na grupie znajomych lub mniej licznej grupie internautów. Pozwala to na uniknięcie konsekwencji związanych z niewłaściwie przygotowanej reklamy.