Skutecznie przeprowadzona kampania viral marketing nie jest droga, ani też mniej skuteczna od tradycyjnych form reklamy. Viral marketing nie kojarzy się z reklamą. Internauta sam podejmuje decyzję czy otworzyć wiadomość reklamową. Treści prezentowane za pomocą viral marketing są przesyłane w atrakcyjnej formie, dzięki czemu przesyłane są dalej. Istnieje wiele sposobów i gadżetów rozprzestrzeniających tego typu reklamę. Podstawą tego marketingu powinna być atrakcyjna treść wzbudzająca zaciekawienie, kontrowersje,  rozśmieszająca internautę. Dobrze jest wykorzystywać dźwięk i obraz, przez to materiały są najlepiej postrzegane i nie wymagają od odbiorcy żadnego wysiłku. W ten sposób odbiorcy zechcą o niej mówić i łatwiej ja zapamiętają.

Skuteczna kampania viral marketing to właściwe proporcje między rozrywką a reklamą. Najkorzystniej byłoby umieścić produkt w interesującym dla internauty kontekście, ewentualnie umieścić w gadżecie logo firmy wraz z adresem internetowym strony. Powodzenie akcji zależy od praktycznego sposobu jej dystrybucji. Należy zwrócić uwagę na wielkość pliku, format, formę rozprzestrzeniania się gadżetu (jako załącznik czy pobierany z serwera), zastanowić się nad współpracą z profesjonalistami. Przed rozpoczęciem kampanii warto przetestować gadżet na grupie znajomych. Skuteczny viral marketing to zastosowanie m. in filmów, wirtualnych kartek, gier. Filmy wywierają wrażenie w stosunkowo krótkim czasie, dają szerokie pole popisu oraz są trudniejsze w modyfikacji. Gry, np. interaktywne to doskonała forma reklamy dla młodego odbiorcy. Wirtualne kartki stają się konkurencją dla poczty.

Tworząc kampanię viral marketing należy pamiętać o tym, że nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na sukces. Gadżet, który nie zdobył uznania internautów, łatwo może zostać wykpiony lub zmodyfikowany w celu usunięcia informacji dotyczących działalności twórców.