Viral marketing to forma prowadzenia marketingu, której efektem ma być zadowolony klient przekazujący swoje doświadczenia z konkretną firmą innym. Podstawą tego marketingu jest opracowanie koncepcji mającej na celu rozpowszechnianie przez klientów informacji dotyczących firm, produktów oraz usług. Cel określa to, czy informacje będą związane z firmą bezpośrednio czy pośrednio. Zdarza się, iż priorytetem stanie się budowanie świadomości marki, wywołanie pozytywnych skojarzeń. Forma przeprowadzanych działań viral marketing decyduje o tym, czy klienci będą rozpowszechniać przygotowane materiały świadomie czy też nie. Viral marketing zajmuje się prowadzeniem działań także w internecie. Mogą one obejmować proste działania, tj. e- kartki, tapety na pulpit komputera, telefonu lub bardziej skomplikowane jak: dedykowane strony produktowe, grafiki reklamowe, filmiki, elementy interaktywne. Przygotowanie kampanii viral marketing obejmuje klika etapów. Kampania przede wszystkim powinna być pomysłowa, a projekt koncepcji powinien być zgodny ze strategią firmy. Następnym etapem jest opracowanie celów i planu działania, zaś ostatnim przedstawienie narzędzi proponowanych do przeprowadzenia akcji viral marketing. Kolejną składową strategii jest kreacja czyli wizualna realizacja projektu. Realizacja projektu obejmuje stronę techniczną i merytoryczną.

Obecne czasy to gwałtowne zmiany w obrębie viral marketing spowodowane popularyzacją serwisów społecznościowych, blogów i witryn opartych na treściach generowanych przez użytkowników. Rozwinęły się także techniki programistyczne, dzięki czemu spopularyzowały się działania firm interesujących się wirusowym rozpowszechnianiem brandowanych programów rozrywkowych. Zwiększyła się również przepustowość, co przyczyniło się do rozwoju webowych multimediów.